Doorgaan naar hoofdcontent

Wij zijn verbonden

Wat is een Mens toch prachtig!

Met onze wervelkolom, als een zuil volledig opgericht en onze grote, gewelfde ronde schedel waarmee we de hemel dragen ..

Met onze benen verzetten we ons tegen de zwaartekracht... 

De kracht van de mens zit in onze geestelijke vermogens. 
Fysiek zijn we  als mens vrij weerloos. We hebben geen klauwen, 
geen speerpunt aan een staart, 
geen indrukwekkende manen, 
geen overstelpend gebrul. 
We zijn geboren zonder wapens, 
zelfs de kleur van ons bloed schijnt door onze huid, 
geen pantser, 
geen vacht… 

Wat maakt ons dan zo uniek? 

Hoe kan het dat wij, Mensen de enige levende wezens zijn  die werken aan  laptops met onze 'phone' op zak  en communiceren met mensen aan de andere kant van de wereld. 

Mensen gebruiken woorden met letters. We hebben een taal. Er worden zelfs vele talen gesproken. Wij zijn in staat elkaars taal te leren. Terwijl wij boven onze boeken zitten en ons brein prikkelen moeten andere levende wezens het nog doen met geluiden en tonen… 
(Soms is het mij wel niet echt duidelijk wie mekaar nu het best verstaat, wij of zij??? )

Wij lopen gekleed (hebben we ook nodig) en liefst naar de laatste mode. Elk seizoen een nieuw bloezeke of een nieuw rokje… terwijl de anderen hun pels likken of hun veren schudden of openzetten. 
(Of kleding een voordeel is laat ik in het midden maar wij kunnen/konden wel gezellig gaan shoppen … toch??? )
Mensen  zagen bomen met kettingzagen, dieren … laten ze staan … wij teisteren al eeuwen onze mooie aardbol zij leven er midden in.

Wij bouwen huizen in steen die we in een oven hebben gebakken en kiezen welke bouwstijl we leuk vinden. Een vogel bouwt een nest, elke vogel heeft zijn eigen stijl en volgt die al eeuwen…. Een hond is blij met de mand die de mens hem geeft. ...Een kat kiest op wie zijn trui ze gaat liggen :) 

Waar halen we toch die immense kracht en de mogelijkheden vandaan om zo te evolueren? 

Wel, wij hebben als mens unieke zeer sterk ontwikkelde sociale vaardigheden. Ik zou het zelfs nog sterker willen stellen... Wij hebben geen sociale vaardigheden, wij zijn sociale wezens. Wij danken onze kracht en evolutie aan mekaar, aan onze verbinding !!!

Laten we eens wat voorbeelden bekijken van hoe we sociaal 'zijn' .

Onze beweegbare wenkbrauwen hielpen ons overleven.

Het voorhoofd, wie zou daar nu aandacht aan besteden maar toch, wie er aandacht aan geeft zal merken  dat  het voorhoofd heel actief gebruikt wordt. Heel interessant om in te zetten voor groepen waar sociale samenhang zo belangrijk is. Op sociaal vlak spelen emoties een heel belangrijke rol. We leerden ons voorhoofd gebruiken om emoties uit te drukken want dat is belangrijk om te functioneren in groep. We hebben zelfs 6 verschillende wenkbrauwbewegingen  :) 
 
Mensen hebben unieke oren en ook die hebben een sociaal nut... Wanneer bv een vrouw in een emotioneel conflict geraakt worden haar oren rood. Dit blozen van de oren heeft altijd een tot heel wat woordspelingen heeft geleid zoals rode oortjes. Ook de oren geven aan hoe men zich voelt zodat anderen er rekening mee konden houden. 

Onze ogen zijn ook heel speciaal. Ons hoornvlies is een doorzichtig venster dat over de pupil ligt. 
daarrond zit het oogwit. Dit deel van het oog heeft voor het zien geen enkele functie en is uniek voor de mens. Dieren hebben allemaal ronde ogen waarbij geen wit te zien is. Bij apen zie je reeds een ellipsvorm maar geen wit. Dit wit heeft een sociale functie. Men kan onmiddellijk de richting volgen waar iemand naar kijkt. Zelfs van op een afstand. Onbewust volgen we dus mekaars blik. 
Onze ogen zijn spiegels van de ziel. Pupillen worden grote wanneer het oog iets heel aangenaam ziet en sluit zich voor zaken die we lelijk vinden.

Momenteel wandelen we als mens het watermantijdperk binnen. Uranus neemt de heerschappij van Saturnus over. Uranus is waarheidslievend. Hij houdt van de naakte mens en de naakte ziel en doorbreekt de schone schijn, democratiseert en ontneemt de mens van zijn titels. 

Zijn leuze is vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Als Uranische mensen durven we een echte gemeenschap vormen.  Ze durven een verbinding aangaan zonder angst zich daarin te verliezen.

Uranus brengt de mens in zijn ware menskracht, volkomen opgericht.
De mens ontwikkelt zich in alle richtingen en dient daarin balans te vinden. Met handen om te dienen en niet enkel om te overleven.
De mens zal dus uitgroeien tot waterdrager, levengever. Meer loskomen van de materie en leven in geestkracht. Hij heeft heel veel begrip voor de dingen des levens. Iedereen mag er zijn en heeft het recht om te doen of laten wat hij zelf wil. Dit geeft hem een groot medevoelen en medeleven.

De aquariusmens leeft voor vrijheid  maar... 
de drang naar vrijheid kan echter  zeer onpersoonlijk aanvoelen. Doordat een waterman zoveel vrijheid geeft aan zijn medemensen komt het vaak over alsof alles hem koud laat. Dit geeft vaak een soort van isolement. Zijn zwak punt is dat hij zich niet zo goed durft te verbinden en daar is hij zich niet echt van bewust. 

Laten we dus voorzichtig zijn met de 'online-overstelping'!
Mis jij het persoonlijk contact ook zo? 

Ik mis de warmte die ik voel, letterlijk en figuurlijk, wanneer jullie in mijn buurt zijn. 
Ik mis jouw subtiele wenkbrauwbewegingen en de helderheid van jouw blik. Ik mis de subtiele lichaamsbewegingen die je maakt. ... 

Weet je , het online gebeuren trekt ook aan mij... 
Maar voor mij voelt het toch niet zo ok. Ik ben niet zo technologisch aangelegd. 'Online ' kost mij energie die ik persoonlijk liever investeer in het ontwikkelen van mijn ingebouwde zintuigen. 

Buiten onze 5 bewuste zintuigen (tast – gehoor – zicht - reukzin – smaak ) hebben we nog onze 
gekende maar ongeoefende zintuigen zoals aanvoeling en  ingeving 
en de in aanleg aanwezig maar onbewust zintuigen 
zoals overdracht van ideeën, telepathie, geestelijk onderscheidingsvermogen, helderzien en verwezenlijking. 

In wezen zijn we  eigenlijk te vergelijken met een onontwikkeld radiotoestel.

We voelen  sympathie of antipathie, we voelen of het goed gaat met iemand of niet. We voelen wanneer iemand aan ons denkt. We voelen wanneer iemand in nood is... We voelen mekaar... 
Ik zal dus blij zijn 
wanneer we weer naar de winkel kunnen 
en een praatje kunnen maken met mekaar en  heer of dame aan de kassa. 

Ik behoor nog tot het uitstervend ras dat fan is van een buurtwinkel. 
Je weet wel, 
die winkel waar men je vraagt hoe het met je gaat, en hoe de kinderen het doen. 
Die winkel waar men je kent 
en weet wat jij graag wil.... 

En ja, 

binnen de yoga beweging en de therapeutenwereld
ben ik als een buurtwinkel. 
Ik ken je graag, 
ik hou van je stem, 
je geur 
en je kleur.... 

Ik heb interesse in jouw gezin 
en in jouw kinderen, 
in jouw boeiende voorgeschiedenis, 
in wat jouw persoonlijk beroert. 

Ik wil er zijn wanneer je verdriet of pijn hebt.... Ik heb interesse in je ouders 
en je broers en zussen... 
Ik wil je vragen hoe het nu met je gaat 
en wachten en luisteren naar het antwoord... 

Ook al loop ook ik het risico 
om vergeten te worden 
of overspoeld door de grote 'online'... 

Voor minder ga ik niet !













Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w