Doorgaan naar hoofdcontent

houd je longen vrij

Ik hou zo van de matriarchale wereld van sprookjes. 
In deze tijd is Sneeuwitje de lerares van dienst.

Laat mij even vertellen over deze goede vriendin...
Je kent ze wel, dat prachtige meisje met haar bleke gave huid, haar haren met de kleur van ebbenhout en haar mooie bloedrode lippen. 

Haar moeder stierf veel te jong waardoor ze al heel snel genoodzaakt was 
om zelf haar weg te vinden in de aardse wereld van wanen en zottigheid.
Zij kwam terecht in een wereld van uiterlijke schijn, jaloezie en ... gezond verstand.
Een wereld waarin men vooral ge-amuseerd moest worden omdat de echte  levensvreugde al zo lang heel ver zoek was.

7 dagen zwierf ze over 7 bergen en vond ze bij de 7 dwergen  haar eigen huis, lichaam en leven.
Ze stort zich in haar leven, ontdekt geniet en proeft van alle bordjes, …
om vervolgens heerlijk  te slapen terwijl  en de 7 hemelkrachten waken.

De stiefmoeder houdt haar nauw in de gaten. Zij is immers bang van Sneeuwitje haar wilde niet te temmen natuur. Een gezonde zelfstandigheid is immers niet te controleren en wordt dus vaak als  een gevaar gezien maar de ziel ... zij vervolgt haar pad!

3 uitdagingen, 3 inwijdingen moet ze doorstaan.

Eerst is er die de nauwe ceintuur die men zo strak aansnoert dat haar de adem wordt afgesneden. Laat ze haar inspiratie insnoeren?

Vervolgens haalt men  de kam door haar mooie vrouwelijk haren... Haren staan symbool voor persoonlijke kracht. Met de grove kam ging men er door en die kam was dan nog giftig ook. Worden Vrouwelijke kracht, wijsheid en intuïtie gedood voor redelijk en verstandelijk denken?

Tsja en dan de 3de, de gevaarlijkste uitdaging... die van de appel!!!
De appel van de boom van kennis van goed en kwaad.
Kennis, kennis, kennis zonder dat men er voeling mee heeft. Teveel aan opgegeten feiten, zowel op school, in religie,… Kennis moet geïntegreerd geraken, wijsheid worden. Wanneer kennis enkel verstand vult zal dat vroeg of laat als een brok in jouw keel blijven steken. 

Nieuwsberichten die je niet kan plaatsen. Informatie over de hele wereld staat dag en nacht ter beschikking. De volledige wereld staat momenteel voor iedereen open .. Www geeft ons informatie over zowat alles. Op zich is dat een goede zaak tenzij er zoveel op je afkomt dat je het niet meer verteerd krijgt. Bovendien zijn we als mens behoorlijk nieuwsgierig. We willen het ook allemaal weten... Nog, nog nog.... Tot we er een mentale indigestie aan overhouden...   Je krijg het niet meer verteerd. Het blijft als een brok in je keel steken. Je stikt en krijgt geen lucht meer...
Lucht symboliseert levensenergie, levenskracht en beweging. Niets kan er nog in of uit…


Waan schijnt te triomferen
Heel wat mensen gaan zo door het leven.
tevreden maar niet in vrede
voldaan maar niet vervuld
slapend maar niet scheppend.
enkel een schok kan nu nog redden…

... red Sneeuwwitje ! 






Reacties

  1. Wat is dat een mooi verhaal Kristien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog zo'n prachtige leer-vertelling ! Wat zijn de sprookjes toch schatten van wijsheid ! Bedankt om het ons zo voor te lezen (ik hoor je stem als ik het lees :-))

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w