Doorgaan naar hoofdcontent

mijmeringen over het afscheid van Min

 Zaterdag 9 december namen we samen met haar familie en vrienden afscheid van Min.


Ik tracht hier een verslagje over te maken voor iedereen die er niet kon bij zijn. 

Het was zo een mooi, hartverwarmend afscheid! 

Natalie, haar dochter heeft er de laatste weken, wanneer het voor Min zelf moeilijker werd, over gewaakt dat alles verliep zoals zij  het zelf wilde. Het is ook dankzij haar dat we zo hartverwarmend van haar hebben kunnen afscheid nemen. 

Na de ceremonie was er één zinnetje dat steeds terugkwam: ik heb het gevoel dat ik Min nu pas ken... 

Haar leven werd samengevat in aangrijpende brieven die Natalie voorlas en een fotoreportage. 

De mensen van het VLOS (vluchtelingenwerk) waar Min vrijwilligerswerk namen via een tekst afscheid. Als Tribalightgroep waren we met 13 vrienden aanwezig. Jol heeft voor ons een tekstje voorgelezen en ... wat deed ze dat goed! 

Judith had een schoooon bloemstuk gemaakt (het is voor dat bloemstuk dat er bijdragen in het blauwe potje verzameld zijn) 

Isabelle heeft een heel mooie kaart geschilderd. Ik heb er al onze namen opgeschreven. Een kaartje vol :) 

Na de mooie rakende ceremonie werd er in Min haar naam een heerlijk glaasje frisse rosé aangeboden. Dat was immers haar lievelingsdrankje en bleven we nog even napraten. 

Min bracht voor haar afscheid mensen bij mekaar en de sfeer was niet echt droevig (zij gaat immers weer naar HUIS en dan  door, verder, voort en voort...) maar warm emotioneel! 

Ons tekstje : 

samen rond de tafel bij Kristien soep eten na de yoga , ons 'clubke' van Tribalight

met vooraf - elk in onze eigen auto - een middagdutje
brandnetels uit mijn hof voor de lentekuur nu je zelf geen tuin meer had
een berichtje op mijn telefoon als mijn lijf wat kwakkel was

die dikke en warme knuffel
of die kwinkslag die je ogen deed oplichten
nee, geen grote woorden of luid gedruis voor jou
- god wat zullen we dat missen -

maar elke yogales zullen we de kast met matjes dichtdoen als ze weer blijft openstaan,  met jou in gedachten
Taxi 'Min' - van de bushalte in Stekene naar Kristien zullen we nu anders moeten organiseren

Lieve Min,

Je hoorde er zo bij. Je was een vaste waarde in onze groep. We zagen je graag Min! 

We gaan je missen in al die grote en kleine dingen.

Het is zo raar dat je plaatsje in de les nu leeg blijft.

We weten, je blijft altijd met ons verbonden. Je blijft in ons hart!

We zien je niet meer maar je zal er voor ons altijd bij zijn!

Goede reis Min!


Vooraan naast de urne stond een boompje vol met levensbloemen. Bij het binnenkomen lag op elke stoel een houten hartje. We werden uitgenodigd om op het hartje te schrijven wat  Min voor ons betekend had. Aan het einde van de ceremonie werden de hartjes geruild voor een levensbloem, het symbool dat voor haar zoveel waarde had. Een herinnering voor thuis die ons leven zoveel zin en energie zal geven!. (en ja... dat is het symbool dat in onze zaal beneden zo groot op de muur geschilderd is)

Min, je blijft in onze gedachten als een schitterende sterke vrouw! 

Het feit dat Natalie zo over jouw gewaakt heeft getuigt van de band die er tijdens jullie leven was. Het geluk jouw laatste weken zo met haar te "zijn", zo innig te kunnen praten over ... ja alles waar nog over te praten was , denk ik ... is een zegen!

Het feit dat er zoveel mooie, lieve mensen bijeenkwamen voor een innig samenzijn rond jou is het bewijs dat je een "waarde" was voor ons allemaal ... 

Bedankt ! 






Reacties

  1. Merci Kristien, dat heb je perfect verwoord! Het is precies of die mooie momenten terug beleef. Want het was ninderdaad zo innig mooi afscheid. Blij dat ik erbij mocht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w