Doorgaan naar hoofdcontent

les met Marijke Neyt over voeding

Marijke Neyt  heeft ons  een zo verhelderende leerrijke avond bezorgd !


aanbevolen boek 
Ik denk wel dat de aanwezigen blij zullen zijn 
met een samenvatting van de les :). 

We hebben gepraat over,vetten en suikers, over de schildklierwerking, bloeddruk en cholesterol... Te veel om neer te schrijven. De technische uitleg kan ik niet in een verhaal gieten. 

Ik geef hier enkel wat ik als  essentie onthouden heb! 
(en dat op mijn eigen huisvrouwelijke manier :) 

De bijgevoegde afbeeldingen zijn de mensen of boeken waar Marijke naar verwees.

Een gezonde voeding bestaat vooral uit :

vetten,
proteïnen
en goede bronnen van koolhydraten


Gezonde vetten zijn super belangrijk:
gezonde vetten voor warme bereidingen: 
olijfolie (niet te heet laten worden)
kokosolie
Ghee en dat kan je kopen in de natuurvoedingswinkel. (voor het verkrijgen van ghee wordt boter lange tijd verhit boven een kleine gasvlam, net zo lang tot al het water verdampt is en de boter nog niet gebruind. De melkproteïnen van de boter zijn gezonken naar de bodem van de pan. Eventueel kan het botervet nog door een doek worden gezeefd om de laatste verontreinigingen te verwijderen.)
rode palmolie, niet te verwarren met de heel veel gebruikte witte palmolie die eigenlijk een afvalproduct is. Bovendien is de rode palmolie een duurzaam product. 



Voor koude bereidingen zijn alle koudgeperste zaden en notenolie goed.
goede boter, roomboter en nog beter ... grasboter (is boter gemaakt van de melk van koeien die enkel met gras gevoed zijn.)

Kort samengevat : kies dus voor kwaliteit !!!

Gebruik geen margarine of plantaardige boter. 
De olie ondergaat zoveel behandelingen om te komen tot een smeerbaar product dat je lichaam het niet meer erkend en enkel moeite heeft om het weer naar buiten te werken.

Gebruik zo veel mogelijk 'door de natuur gemaakt' en zo weinig mogelijk door de mens  gemaakte of bewerkte producten.

In bijna alles zit  witte palmolie en/of suiker. Beiden zijn niet goed voor de gezondheid.
Gebruik geen geraffineerde producten!!!

Hoe koop je best?

Lees de ingrediënten. 
Bevat het product meer dan 3 toevoegingen, zet het dan gewoon weer terug!
Koop maar af en toe producten die  in de rekken in het midden van de supermarkt staan. Daar zet men immers de producten die lang moeten bewaren en dus vaak bewaarmiddelen bevatten.  Koop vooral waar de koeltogen staan, aan de buitenwanden van de winkel in de buurt van de stopcontacten. :) Daar liggen de verse producten! Wat een simpele maar zo gemakkelijk te onthouden tip. Scheelt ook in tijd :) 

Een mens kan niet zonder vette vis vanwege de omega 3.

Vetten vissen zijn makreel, sprot, forel, en de kleine visjes... of visolie in capsules.
Zalm is ook een vette vis maar dan moet het zeker wilde zalm zijn! De meeste zalmen worden gekweekt en  zitten in kweekbakken met zoveel op elkaar  dat ze vlug ontstekingen vertonen en dus massa's antibiotica toegediend krijgen. Die is natuurlijk terug te vinden in de zalm op je bord. Bovendien is die vis heel licht van kleur. Die kleur wordt zelfs ingespoten. Wilde zalm is wel ok. Hij is donker van kleur.


Ook zuivel bevat om dezelfde reden veel antibiotica. Koop dus bio ! 
Bio vlees (best enkel door gras gevoed) en bio vis zijn misschien duurder in prijs maar bevatten geen antibiotica. Ook hier is het super belangrijk om te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. 

Persoonlijk  vind ik  dat het beperken van vlees en vis, of het nu om ethische of gezondheidsredenen gaat of om de klimaatbetogers te steunen, altijd een goede zaak is. ( Voor alle duidelijkheid: dit is mijn persoonlijke mening ) Algenolie kan de visolie vervangen. 


Bulkdrinken:

Een mens heeft 2 tot 2,5 liter water nodig, buiten thee en koffie ... Doe aan bulkdrinken. Dat wil zeggen... Drink telkens met grote glazen in plaats van de hele tijd door kleine slokjes. Ook dat
moet verteerd worden en je cellen moeten  tijd krijgen om tot rust te komen en te herstellen.

Drink niet te veel tijdens de maaltijd. Het water komt natuurlijk ook in je maag terecht. In je maag zit maagzuur, nodig voor je vertering. Wanneer je teveel drinkt bij je eten, verdunt het maagzuur. Jouw maag geraakt dus ontregeld.

Het gebruik van look.

Plet look voor gebruik steeds met een mes en laat het een oxideren. Voeg de look pas na het koken toe aan je gerecht anders zijn alle zoo waardevolle  gezonde stoffen er weer uit. 

Zoals ik al zei bij het begin van dit artikel: er is zo veel besproken ...en het was allemaal zo boeiend dat we ze zeker nog eens gaan terug vragen voor "meer" . 

Vragen over voeding kunnen gerust aan mij worden doorgegeven zodat ik ze kan bundelen voor marijke 

Mijn keukenkasten zijn ondertussen alweer gereorganiseerd :) want ze heeft gelijk... 

Gezond eten kan ook heerlijk zijn ! 
Van zaken die je lichaam niet omgezet krijgt tot energie voor je cellen,
daar word je moe van
zaken die je niet verteerd krijgt, 
die wegen, 
in je lichaam en in je portemonnee !!! 













Reacties

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w