Doorgaan naar hoofdcontent

Een kuuroord thuis


Zuiveringskuur in de lente of in de herfst 
een 10 daagse herbronning!


Bij een zuiveringskuur of detox denkt men al snel aan enkele dagen wat minder eten, sappen, zuiverende drankjes en calorieën tellen om  weer vlot in onze rok, broek of bikini te kunnen. 

Enkele kilo's verliezen is meestal een aangenaam bijverschijnsel van de kuur maar toch gaat het om veel meer dan dat. 



Bij deze kuur gaat het eerder over herbronnen. Niet enkel om opruimen in je lichaam maar ook opruimen in je hoofd, weer terugkomen naar je eigen ritme, ...

Even loskomen van alles wat we denken te 'moeten'.We leggen voor onszelf de lat vaak zo hoog! 

          Tijdens de kuurdagen houden we gewoon even op! 





Natuurlijk zou dat gemakkelijker zijn in een kuuroord. 
Je pakt je valies, er even tussenuit, even onthaasten... Ver van je werk, ver van je vrienden, ver van de dagdagelijkse routine, ver van de sociale media... 

Zalig kan dat zijn maar voor mij lijkt dat toch wat op een vlucht. 


Voor mij is mijn job geen sleur, mijn gezin geen last, mijn leven geen routine en de sociale media geen baas in mijn leven. Maar dat evenwicht bewaren is niet altijd gemakkelijk (soms lijkt het evenwicht zelfs ver zoek :) )




Altijd wat meer uit handen nemen, wat meer snoepen, wat later in mijn bed, en multi-multi tasken. 
't Kan ook zo goed zijn allemaal! Ne koffie een praline, een glaske wijn, een cava'tje ...en het huishouden op automatische piloot. ...De maaltijden hebben nog naweeën van de feestdagen terwijl ik elke keer denk: wat moet ik nu nog klaarmaken... 

En dan doet het ZOOOO GOED eens even op te houden. 


Fysieke detox


Even de maaltijden vereenvoudigen en nog vereenvoudigen tot we bij de simpele eenvoud zelve zijn. 

Weinig  combineren, 
kleine verteerbare porties, 
je lichaam en vooral maag en darmen zijn daar zo blij mee. Het lijkt of alles wat tijdens de winterperiode is blijven liggen, opgeruimd kan worden. 

Even vakantie voor je vertering.... 


Emotionele detox


Tijdens die dagen tracht ik ook mijn gedachten weer op het goede spoor te zetten. Gedachten zijn energie! Dat doorlopend positief denken lukt mij niet altijd. Ik maak van die 10 dagen een gedachten-detox en sta er regelmatig bij stil wat ik nu allemaal aan het denken ben. Alles wat mij naar beneden haalt, die standaard zinnetjes ( vb dat is nu altijd hetzelfde met mij) die je schaakmat zetten( het zal wel weer niet lukken want ik ken mezelf) die zet ik buiten :) 


Tracht ook eens alle oordelen te schrappen. We oordelen zo veel, vaak zelfs onbewust. 


Alle activiteiten die mij niet voeden maar enkel mijn dag vullen, die schrap ik tijdens die dagen. 


In plaats daarvan neem ik tijd om mij te verwennen: 

Een peeling voor mijn huid, een massage, meridiaanstretching, vroeg(er) in bed ...



In het begin van de 10 dagen voelt dat (rantsoen)  niet echt als een verwennerij maar naarmate de kuur vordert, wordt het echt genieten en na de kuur voelt het alsof je herboren bent!


Na 10 dagen hebben er heel wat goede gewoonten weer overgenomen! Meestal blijven die echt wel een hele tijd hangen, sommigen zelfs blijvend! 






Je herschikt, 
herprogrameert jouw leven, 
jouw dagdagelijks bestaan, 
hier nu 
en dat voelt zo goed!

Dus, wat houdt deze kuur in?


terug bewust kiezen voor eenvoud!

eenvoud in je voeding
eenvoud in je bezigheden
eenvoud in je denken

we leren neen zeggen en loskomen van die stille verslavingen om dan weer bewust en volmondig ja te kunnen zeggen. 


Alles wat er is (ook de koffie, een glaasje wijn, een koekje chips, chocolade,...) mag er zijn maar wanneer je niet meer zonder kan, dan wordt het tijd om in te grijpen.



Bewust kunnen kiezen geeft zalige vrijheid !!!







Reacties

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w