Doorgaan naar hoofdcontent

YinYang brood bakken

                  
Wat is nu juist de aard van de vrouwelijke natuur? 



Mannelijke en vrouwelijke energie zijn als de twee zijden van een muntstuk. De ene kant kan niet zonder de andere...

Lang geleden las ik een artikel van Heidrun Herbert waarin brood bakken als metafoor werd gebruikt. Hoe lang het ook geleden is, het is mij altijd bijgebleven. Zo duidelijk, zo dagdagelijks, zo concreet... 


Brood bakken is een ideale oefening om te ervaren wat juist het mannelijk of het vrouwelijk aspect inhoud.

Minstens 3 maal per week bak ik brood, 
zo echt op de ouderwetse manier. 

Het begint heel mannelijk, bij de organisatie: ik neem het recept bij de hand en zet alle ingrediënten klaar. Er wordt een structuur gemaakt. Zoveel van dit zoveel van dat,... Welke werkwijze dien ik nu weer te hanteren??? 


Hoe belangrijk dit onderdeel is, weet ik maar al te goed omdat dat bij mij al wel eens fout durft te lopen. 


Dan wordt alles in een welbepaalde volgorde bij mekaar gebracht. Bloem, water gist, wat olie, en dan het zout (niet bij de gist). 

De mannelijke energie geeft zich over aan chaos! 

Dan wordt er met een zachte, vrouwelijke maar ZEER KRACHTIGE hand gekneed en gekneed en gekneed,... En dan... handen af om het brood te laten rijzen... Niet één maal maar 2 maal. 


Dat rijzen is super vrouwelijk, pure magie... 



Je gebruikt de rust. Door de rust neemt je brood tot het dubbele in omvang toe. 


Een chemisch proces waar de dingen gebeuren, louter het samenspel van kracht. Door dat wat er op dat ogenblik is....


En dan... de vuurdoop. Uit het vuur, de hete oven herrijst een heerlijk geurend brood. De Fenix of the flame.... En die bron van kracht kan je tot je nemen, eten, opnemen in jouw systeem.


Elk onderdeel is uiterst belangrijk. Het mannelijk aandeel lijkt uitermate klein maar ik weet als geen ander hoe belangrijk het is. Met dat onderdeel heb ik het moeilijk. Ik durf al wel eens afwijken en het gebeurt zelden dat ik weeg of meet maar om zeker te zijn van een goed resultaat is dit toch echt wel nodig. Het vrouwelijk gedeelte vraagt vooral overgave, geduld, weten en vertrouwen!


Het brood laten rijzen is: de Kunst verstaan van het 'niet doen'!!! Iets waar we het in onze huidige tijd van controle vaak moeilijk mee hebben maar wie het rijsproces al eens onderbroken heeft, weet dat  niet gerezen brood niet te verteren valt !!!



Wees geen berg die overal boven uit wil steken, 
maar een dal 
en alles stroomt naar je toe...

Deze avond gaat het niet over brood bakken maar over magnetisme en seksualiteit. Meestal is het oorverdovend stil wanneer er echt zinnige dingen over seks kunnen gezegd worden. 

Iedereen doet het, iedereen kan het maar blijkbaar heeft ook wel iedereen er op de één of andere manier een probleem mee :)...








Reacties

Populaire posts van deze blog

introductie astrologie

Voor iedereen die interesse heeft in zichzelf. Voor mama's, papa's, oma's, opa's, juffen, begeleiders... Introductie: astrologie Zondag 11 februari 2024  van 10 uur tot 12.30 uur Een horoscoop is een klein onderdeeltje van de astrologie die een hemelkaart maakt van jouw geboortemoment. Dit is een kaart die aangeeft hoe de sterrenhemel eruit zag op het ogenblik van iemands geboorte, bekeken vanop de plaats  waar hij/zij toen het levenslicht zag.  De tekening geeft het decor weer, waarin het leven zich afspeelt.  Alle talenten en mogelijkheden maar ook alle obstakels worden weergegeven, wat zeer belangrijk kan zijn voor jouw groei of de voor opvoeding van een nieuwe kleine mens.  Tijdens deze introductie gaan we de geboortekaart leren 'lezen'. We bekijken de basis van de astrologische codetaal  Astrologie kan je helpen helemaal tot je recht te komen  en jouw potentieel volledig te leven. De radixhoroscoop geeft aan wat je in huis hebt en... dat is altijd veel meer

Recht uit mijn hart :)

Enkele weken geleden zat ik rustig mijn slaatje te eten in de zetel voelde ik een beestje in mijn been bijten. Een insect voor alle duidelijkheid :) ... Rap mijn jeans uit omdat ik geen beesten in mijn broek tolereer, er zijn grenzen he ... Ik zag een klein rood puntje aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Geen beestje te zien voor de rest. Broek weer aan en op, de mat op om een lesje te geven.  ('Op de mat' is een term die door de  aikidoka wordt gebruikt en verwijst letterlijk naar de judomatten waarop ze trainen, een terrein waar je gaat oefenen... Oefenen in beweging en levenshouding ) De dagen gingen verder maar ik voelde dat de evenwichtsoefeningen net wat moeilijker gingen... niet erg, kan gebeuren ... Wanneer er een tafel of zelfs een kast moet verzet worden, pak ik die op en verzet ze in mijn ééntje ... awel, dat ging moeilijker... Ik kreeg zweetaanvallen maar ... het was ook wel heel warm en de overgangsklachten zaten nog vers in mijn geheugen...  Maar dan kwam er wat

Zuiveringskuur 2024

  Donderdag 29 februari  afnemende maan in Weegschaal.   Wanneer de maan in weegschaal staat, staan je bekken en je nieren centraal.  Ideale dagen om je heupen te verzorgen.  Opwarmen doe je door zachte draaiende bewegingen te maken met je heupen om daarna eens goed met je 'gat te schudden'!  Drink genoeg water eventueel met wat berkensap in. Of drink berkthee.  Weegschaal is een luchtteken. Wanneer de maan in een luchtteken staat je lymfestelsel centraal. Lymfe staat in voor je immuniteit. Geel werkt stimulerend en helend op je lymfecellen en klieren.  De kracht van de plant zit vooral in de bloem. Vandaag misschien bloemkoolroosjes??? Dit kan rauw of gestoomd met een heerlijk  yoghurt currysausje.  meridiaanstretching donderdag tijdens de yogales Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart  afnemende maan in schorpioen Wanneer de maan in schorpioen staat, staan je geslachtsklieren en je blaas centraal. Het onderste gedeelte van je bekken is de basis van je zenuwstelsel.  Cranberry sap in w